از فرش ماشینی خود با این نکات نگهداری کنید!

بسیاری از کالا ها برای اینکه بتوانند دوام و پایداری بیشتری داشته باشند، نیازمند این هستند که از آنها مراقبت شود. فرش ماشینی یکی از نمونه کالاهای گرانبها و با ارزش حساب می شود که شما باید برای طول عمر بیشتر و همچنین رسیدن به ماندگاری بالاتر از آن به خوبی نگهداری کنید.

حالا اینکه چگونه از فرش ماشینی خود نگهداری کنید، مطلبی است که در ادامه حتما به آن می پردازیم و این مطلب حاوی نکاتی است که سبب می شود شما بتوانید از فرش خود بیش از پیش مراقبت به عمل بیاورید و در نتیجه فرش سالم تری داشته باشید.

نکاتی درباره نگهداری صحیح فرش ماشینی

فرش ماشینی از الیاف مصنوعی بافته شده است، بنابراین باید بر اساس نکات نگهداری از این الیاف، فرش خود را مراقبت کنید. البته فرش هایی که در حال حاضر به تولید می رسند دارای کیفیت بسیار بالایی می باشند و می توانند تا سال های سال برای شما باقی بمانند، اما این نکات نگهداری که برای شما بیان می کنیم به دو منظور خواهد بود:

1-     اولا این که فرش شما در نگاه مهمانان همیشه نو نوار خواهد بود و این باعث سرفراز شما می شود.

2-     دوما فرش ماشینی شما به جای اینکه 10 سال عمر کند به راحتی با رعایت این نکات بیش از 15 سال عمر خواهد کرد.

بسیاری از عوامل محیطی هستند که می توانند بر روی فرش های ماشینی شما تاثیر بگذارند. فرش ها هم به راحتی از عوامل بیرونی تاثیر نمی پذیرند اما وقتی که مدت زیادی شما به آن بی توجه باشید، قطعا به مرور زمان تاثیرات خود را خواهد گذاشت. پس میتوان گفت یکی از راه های مراقبت از فرش این است که عوامل بیرونی را کنترل کنیم و فرش خود را از این عوامل مراقبت نماییم.

·        مراقبت از قالی ماشینی در برابر آفتاب

آفتاب یکی از عوامل محیطی است که می تواند برای فرش های ماشینی ما مضر باشد. بنابراین باید دقت داشته باشید که فرش خود را در زیر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. نور آفتاب در برابر الیاف مصنوعی می تواند سبب کم شدن مقاومت آنها شود و به همین دلیل برای فرش های شما مضر خواهد بود.

در مورد فرش دستباف، نور آفتاب زیاد تاثیری بر فرش نخواهد داشت، چرا که این در فرش های دستباف از الیاف طبیعی استفاده می شود که در برابر نور خورشید واکنش نشان نمی دهند.

اگر میخواهید فرش خود را در کنار پنجره استفاده کنید، اشکالی ندارد، شما می توانید در مواقع تابش نور خورشید، پرده را بکشید یا یک پارچه نخی که در آن هوا جریان داشته باشد بر روی فرش خود پهن کنید تا نور خورشید از کاهش پیدا کند. نور غیر مستقیم تاثیر آنچنانی بر بافت فرش ماشینی نخواهد داشت.

·        مراقبت از فرش های ماشینی در برابر گرما

در فرش های ماشینی به این علت که الیاف مصنوعی ممکن است در گرما آسیب ببینند یا سبب واکنش شیمیایی شوند، بهتر است در محیطی آنها را نگهداری نمایید که هوای متعادلی داشته باشد. گرمای زیاد به خصوص در شهر های کویری سبب می شود که بافت فرش به مرور زمان از بین برود.

در برخی از خانه ها، فرش را در زیر نور مستقیم خورشید قرار می دهند که در کنار عامل گرما باعث سریعتر آسیب دیدن فرش های شما می شود.

استفاده از فناوری هیت ست در فرش های ماشینی که با حضور گرما و بخار آب صورت می گیرد، سبب شده است که مقاومت فرش های ماشینی بسیار افزایش یابد و در برابر عوامل محیطی مثل نور و گرما کمتر آسیب ببیند.

همچنین بهتر است بخوانید:

مراقبت از ریشه های فرش ماشینی، چرا؟

·        مراقبت از فرش های ماشینی در برابر حشرات

جالب است بدانید که به علت استفاده از الیاف مصنوعی حشرات زیاد دور و بر فرش های ماشینی شما نمی روند و نیازی نیست از این بابت نگران باشید. اما یادتان باشد که در فرش های دستباف حشرات به بافت فرش ممکن است آسیب برسانند و این قضیه فقط در صورتی اتفاق می افتد که مکان مناسب برای فعالیت حشرات فراهم باشد که عبارتست از محیط مرطوب و تاریک.

·        مراقبت از پاخوردگی فرش های ماشینی

فرش ماشینی بعد از مدتی به علت اینکه زیاد بر روی آن راه می روید، ممکن است نخ های آن بخوابد و از آن حالت معمولی ایستا و عمودی خود خارج شود. برای اینکه این اتفاق برای فرش شما نیفتد، می توانید بعد از مهمانی ها و رفت و آمد های زیاد آن را با قسمت برس جارو برقی، اصلاح نمایید. فقط کافی است سره جارو برقی خود را بر روی حالت برس دار تنظیم نمایید و به جاروی کل فرش مشغول شوید. کل فرش را یکبار به صورت سرتاسری پوشش دهید.

همچنین در برخی از مجله های اینترنتی توصیه شده است که برای اینکه فرشتان به صورت برابر پا خورده شود، هر چند ماه یکبار آن را سر و ته کنید.

·        مراقبت از فرش در برابر لکه ها

لکه ها یکی از آفت های مهم برای فرش شما هستند که می توانند سبب از بین رفتن بافت اصلی فرش شما شوند. اگر لکه هایی که بر روی فرش شما می افتد را نتوانید با استفاده از روش هایی پاکسازی کنید، کهنه می شوند و برای همیشه در آغوش الیاف فرش شما زندگی خواهند کرد.

برای اینکه لکه را از بین ببرید، اولین نکته این است که سریعا بعد از بروز لکه آن را پاکسازی نمایید تا لکه سخت نشود. ما در مقاله ای به بررسی انواع لکه و پاک کردن آن از روی فرش ماشینی پرداختیم که می توانید با مطالعه آن انواع کثیفی و لکه ها را در سریعترین زمان ممکن از بین ببرید.

·        مراقبت از فرش های ماشینی در برابر اجسام سنگین

برخی ها هستند که به علت کمبود جا، وسایلی همچون کمد ها، مبل، تختخواب و میز را بر روی فرش خود قرار می دهند. البته قرار دادن میز روی فرش نمی تواند مشکلی ایجاد کند، اما استفاده از اجسام سنگین در این زمینه می تواند برای فرش های ماشینی شما مشکل ساز شود. بعد از مدتی احتمال دارد که جای پایه های فرش بر روی نقطه ای از فرش شما بماند که این یعنی خم شدگی نخ های خاب و آسیب دیدن آنها. برای جلوگیری از این امر یا کلا روی فرش اجسام سنگین و پایه دار نگذارید، یا یک حائل استفاده کنید که به صورت تخت و مسطح باشد.