کیفیت فرش ماشینی را خودتان تشخیص دهید!

برای اینکه بهترین محصول را بخرید، همیشه باید به دنبال کیفیت آن باشید. بهترین کیفیت همیشه می تواند سبب ایجاد بهترین برند ها شود. شاید برخی ها فکر می کنند که برای خرید یک محصول با کیفیت باید هزینه سنگینی داشته باشند، در صورتی که اینطور نیست. فرش یکی از اقلامی است که به خاطر بالا بودن ارزش آن و قیمتی که دارد، کیفیت در آن مهم است و درصورتیکه شما در خرید فرش و تشخیص کیفیت آن دچار اشتباه شوید، یعنی بهای زیادی را از دست داده اید. به همین منظور می خواهیم در این مطلب به موضوع کیفیت فرش ماشینی بپردازیم تا این دغدغه را برای مشتریان برطرف کنیم.

در هر کالایی مولفه هایی که بر کیفیت یک محصول تاثیر گذار هستند، متفاوت هستند. در کیفیت فرش ماشینی هم موارد متفاوتی دیده می شود که با کنار هم قرار دادن آنها می توان نتیجه گرفت که آیا یک فرش ماشینی با کیفیت هست یا خیر؟

بررسی مولفه های موثر بر کیفیت فرش ماشینی

مولفه هایی که بر کیفیت فرش ماشینی موثر هستند، بسیار زیاد و گسترده هستند و می توان با بررسی تک تک آنها به نتیجه مطلوبی رسید. در اینجا برخی از مولفه هایی که قرار است در این بخش از متن به آنها بپردازیم را نام میبریم:

  •       کیفیت مواد اولیه
  •       کیفیت دستگاه بافنده
  •       کیفیت آهار و تکمیل

قطعا این موارد از اصلی ترین مولفه هایی هستند که بر کیفیت فرش ماشینی مورد نظر شما تاثیر خواهند داشت، پس بهتر است که گریزی به هر کدام از آنها داشته باشیم. با آشنایی با مواردی که در ادامه بیان خواهیم کرد، می توانید در تشخیص کیفیت یک فرش، کارشناس باشید!

کیفیت مواد اولیه فرش ماشینی

مواد اولیه در هر کالایی مهم ترین نقش را در کیفیت آن محصول ایفا می کند. قطعا در فرش ماشینی هم مواد اولیه ای که در بافت آن به کار گرفته میشوند، نقش بسیار مهمی در کیفیت آن فرش خواهد داشت.

فرش از به هم بافته شدن تار و پود به وجود می آید و یک نخ هم دارد که به نام نخ پرز شناخته می شود. پس اکنون متوجه شدیم که فرش دارای سه نوع نخ است :

  •       نخ خاب ( نخ پرز ) که با راه رفتن روی آن می توانیم آن را حس کنیم!
  •       نخ های نازکی که به صورت عمودی در فرش به کار گرفته می شوند، نخ تار نام دارند.
  •       نخ پود نخ های ضخیم تری هستند که از در کنار نخ تار سبب استحکام نهایی فرش می شوند.

قطعا هر کدام از این نخ ها با استفاده از یک سری مواد اولیه ای باید بافته شوند. بهترین الیافی که برای بافت این نخ ها باید به کار برده شود را می توانیم در ادامه نام ببریم:

  •       جنس نخ خاب فرش های ماشینی

نخ خاب از مهمترین قسمت فرش های ماشینی به شمار می رود و به همین دلیل باید در تولید و بافت آن از بهترین الیاف استفاده شود. هم اکنون بهترین الیافی که می توان در انواع نخ خاب فرش ماشینی به کار گرفت، الیاف اکریلیک هیت ست است. الیاف اکریلیک هیت ست از آلمان و ترکیه به کشور وارد می شوند و انواع آلمانی آن تحت بهترین فرآیند ها ساخته شده است و دارای جنس بهتری است.

این نخ ها از خاصیتی که برخوردار هستند این است که دارای الیاف ضد حساسیت و مقاوم در برابر گرما می باشند و به این صورت می توان پی برد که در برابر شرایط محیطی بسیار مقاوم هستند و از دوام خوبی برخوردار خواهند بود.

البته باید بگوییم که در برخی از فرش های ماشینی غیر اصل از ترکیب دو نخ استفاده می شود که توصیه می کنیم به هیچ عنوان سمت این فرش ها نروید. اگر چه ارزان تر هستند ولی به شدت شما را پشیمان خواهند کرد.

فرش های دیگری که در درجه دوم قرار می گیرند، فرش های بافته شده با الیاف ورجین و پلی استر هستند. این فرش ها بعد از الیاف اکریلیک هیت ست از دوام و کیفیت خوبی برخوردار خواهند بود.

  •       جنس نخ تار و پود فرش ماشینی

نخ تار و پود را اگر میخواهید ببینید، باید فرش ماشینی خود را پشت و رو کنید. البته نخهای خاب فرش بیشتر در کیفیت فرش ماشینی تاثیر داشتند ولی خواندن این قسمت از متن برای شما خالی از لطف نخواهد بود. الیاف نخ تار، مثل ستون فرش عمل می کنند به همین دلیل با بهره گیری از نخ های پلی استر، کیفیت آن را حفظ می کنند. البته از نخ های دیگری مثل بی سی اف استفاده می کنند که به کیفیت الیاف پلی استر ( ابریشم مصنوعی ) نخواهد بود.

جنس پود هم مانند غلافی است که محکم بافت فرش را نگه داشته است و بهترین الیافی که برای اینگونه نخ ها می توانند به کار گیرند، نخ پنبه طبیعی است. البته نخ جوت هم گاها استفاده می شود که به پای کیفیت الیاف پنبه نمی رسد.

کیفیت دستگاه بافنده فرش ماشینی

در حال حاضر انواع گسترده ای از دستگاه های بافنده در صنعت فرش ماشینی کشور به کار گرفته می شود. همه این دستگاه ها قابلیت تبدیل نخ را به تار و پود فرش دارند، اما همه آنها از کیفیت لازم برخوردار نخواهند بود چرا که برخی از آنها دستگاه های تبدیل شده و اورهال شده هستند و برخی هم بسیار قدیمی می باشند.

هم اکنون جدیدترین دستگاه های موجود دستگاه های شرکت واندویل بلژیک هستند که HCP و HCI نام دارند. چندین مورد از دستگاه اچ سی آی در صنعت فرش وجود دارد که هر کدام وظیفه تولید یکی از انواع فرش های 1000 شانه به بالا را دارند.

پس اگر بخواهید فرش بخرید، حتما دقت کنید که نام دستگاه دربرگیرنده این کلمات باشند.

کیفیت آهار و تکمیل فرش ماشینی

در آخر با یکی از عوامل مهم در کیفیت فرش ماشینی آشنا خواهیم شد که ممکن است تا به حال چیزی از آن نشنیده باشید. در فرآیند تولید یک فرش، ابتدا ریسندگی، سپس بافت و در مرحله سوم، آهار و تکمیل دیده می شود. مرحله آهار و تکمیل در واقع آماده سازی فرش برای استفاده در منزل شما صورت می گیرد و برای اینکه فرش با کیفیت بالا از این مرحله خارج شود، باید در آن از دستگاه ها و تجهیزات به روز استفاده شود.