شستن فرش سفید با راهکار های ساده و خانگی

یکی از دغدغه های که در خرید فرش ماشینی با آن روبرو هستیم و روش شستن فرش سفید است که در این مقاله به آن می‌پردازیم:

قبل از شستن فرش سفید چه کارهایی باید انجام داد

فرشهای زمینه سفید و کرم فضای خانه ها را بزرگتر نشان داده و جلوه به ویژه ای به وسایل منزل میدهند.

فرشهایی با زمینه سفید و کرم زودتر و کثیف شده و لکه و کثیفی بر روی فرش هویدا است.

بهتر است این فرش ها را در محل های کم تردد استفاده کنید.

نکته دیگر قبل از شستن فرش سفید این است که بررسی کنیم که آیا فرش‌ها رنگ پس می دهند یا نه.

زیرا اگر فرش شما رنگ پس بدهد زمینه سفید جلوه و درخشانی خود را برای همیشه از دست خواهد داد.

برای بررسی از رنگ دادن فرش بهتر از پارچه سفید نمدار را بر روی قسمتی از فرش بکشید، اگر پارچه شما رنگ رفتارش شما را رنگ می دهد و باید آن را بدون خیس کردن همراه با آب سرد شستشو دهید.

حتماً قبل از شستن فرش سفید، مراحل غبارروبی را انجام دهید.

مراحل غبارگیری قبل از شستن فرش عبارتند از:

1-    جمع آوری مو و پر با استفاده از برس نرم پلاستیکی

2-     جارو زدن فرش

لازم به ذکر است که هر سه الی چهار روز فرش خود را برس و جارو بکشید رنگ فرش کرم شما کدر نشود.

3-     دستمال کشی

بهترین روش شستن فرش سفید چیست؟

برای شستن فرش سفید یا زمینه روشن راه های متفاوتی وجود دارد.

بهترین روشی که بتوان فرش سفید را شست زمانی است که آسیب کمی به فرش ایجاد شود و در عین حال لکه و کثیفی های فرش به طور کامل برطرف شود.

راههای خانگی شستن فرش سفید

برای شستن فرشهای با زمینه سفید در خانه از مواد شوینده استفاده نکنید زیرا که این کار باعث آسیب رسیدن به تار و پود فرش می‌شود.

سعی کنید به جای استفاده از مواد شوینده شیمیایی از موادی مانند سرکه، نمک،  آبلیمو، شامپوی فرش و…  استفاده کنید.

  •       شستن فرش سفید با استفاده از سرکه و یا جوش شیرین:  سرکه و جوش شیرین حل کننده های بسیار قوی هستند و بدون آسیب  زدن به تار و پود فرش، باعث تمیزی و براق شدن فرش می‌شوند.

نحوه شستشوی فرش با استفاده از سرکه و جوش شیرین را میتوان با کمک فرچه، محلول آب و سرکه و یا آب و جوش شیرین را بر روی فرش کشید، و سپس با استفاده از دستمال خشک مواد را پاک کنید و مراحل آبکشی را دقیق انجام دهید تا فرشادان دارای لکه های زرد نشود.

  •       استفاده از مخلوط نمک، سرکه سفید و آبلیمو برای شستن فرش با زمینه روشن: برای تمیز کردن لکه ها بر روی فرش‌های با زمینه روشن بهتر از یک پیمانه سرکه، دو پیمانه آب و یک قاشق غذاخوری نمک استفاده کنید و برای اینکه بعد از شست و شو از بوی فر جلوگیری کنید چند قطره آبلیمو به محلول اضافه کرده تا بوی فرش گرفته شود.
  •       استفاده از شامپو فرش: یکی از ساده ترین و رایج ترین راه ها برای شستن فرش کرم و سفید استفاده از  شامپو فرش می باشد. شامپو فرش ها علاوه بر برطرف کردن کثیفی، باعث نرمی در فرش می شوند.

شایان به ذکر است که می توانید از محلول شیشه پاک کن و آب داغ و آب اکسیژنه و آبلیمو برای براق کردن فرش با بوم سفید، استفاده کنید.

چگونه لکه ها را بر روی فرش سفید پاک کنیم؟

هر که بر روی فرشی ایجاد شود با محلول متفاوتی پاک می شود در ادامه به نحوه پاک کردن انواع لکه ها بر روی فرش با زمینه روشن می پردازیم:

1-    پاک کردن لکه غذا و چربی: بهترین محلول برای پاک کردن لکه چربی استفاده از آب گرم و صابون است بعد از آبکشی لکه چربی به راحتی از روی فرش پاک میشود

2-    پاک کردن لکه آب میوه و مواد لبنی: برای پاک کردن این لکه ها از فرش های سفید هست که سفید و آب کمک بگیرید و بعد از اسپری کردن محلول بر روی فرش با استفاده از دستمال فرش را تمیز کنید

3-    پاک کردن چای بر روی فرش سفید و کرم: برای پاک کردن چای چند راه وجود دارد که در ادامه آن ها را بیان میکنیم

  •       پاک کردن چای با استفاده از ماست کم چرب:  به دلیل وجود آنزیم هایی در ماست کم چرب لکه چای به راحتی پاک می شود اما چند دقیقه باید صبر کنید تا لکه جذب ماست کم چرب شود
  •       تمیز کردن چای با استفاده از جوش شیرین: با استفاده از دستمال محلول آب و جوش شیرین را بر روی فرش کشیده و به سرعت معجزه ی پاک کردن آن را مشاهده کنید
  •       تمیز کردن نمک برای پاک کردن لکه چای بر روی فرش: در این روش آب چای را با استفاده از دستمال خشک کامل بگیرید و مقداری نمک بر روی آن قسمت بریزید و بعد از چند دقیقه نمک را بردارید و پاک شدن لکه چای را مشاهده کنید
  •       استفاده از مایع ظرفشویی برای پاک کردن لکه چای: مقداری مایع ظرفشویی را با آب و سرکه مخلوط کنید و بر روی فرش بکشید تا لکه از بین برود

اشتباه در شستن فرش با زمینه روشن

اشتباه بزرگی که سریع به ذهن ما با دیدن لکه می‌افتد استفاده از وایتکس میباشد.

طرح فرش شما ممکن است دارای طرح‌های مهر باشد و با استفاده از وایتکس ممکن است طرح را از بین ببرید و یا قسمتی از فرش را به خاطر استفاده از وایتکس و یا شوینده های بسیار قوی کم رنگ کنید

نکاتی مهم درباره شستن فرش

فرش شستن فرش ها از ایجاد بار اضافی جلوگیری کنید و فرش را با آب داغ نشوید.

بعد از شستن فرش آن را در برابر نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

 بعد از خشک شدن نیز فرش را تا نکنید زیرا ممکن است خط تا بر روی فرش بماند.

از بین بردن چروک فرش سفید بعد از شسته شدن

فرش ها بعد از شستن چروک خود را از دست می دهند اما اگر بخواهید سریع تر این چروک برطرف شوند می توانید از بخار شوی ها استفاده کنید.

همچنین می توانید از وسایل سنگین بر روی فرش استفاده کنید بدین صورت که مقداری آب را با استفاده از اسپری بر روی فرش ریخته و جسم سنگین بر روی آن بگذارید و بعد از چند ساعت جسم را برداشته و دیگر چروکی وجود نخواهد داشت.