فرش ماشینی 500 شانه و آنچه که باید درباره آن بدانید!

صنعت فرش ماشینی در کشور به شدت رشد کرده است و به همین خاطر هر چند سال یکبار از فرش های جدیدی که توسط این صنعت تولید و ساخته می شوند، رونمایی می شود. فرش ماشینی 500 شانه یکی از انواع قدیمی فرش های ماشینی است که به صورت گسترده به تولید می رسد و با اینکه از زمان اولین تولید آن چیزی در حدود 16 سال میگذرد، اما با این حال به خاطر خصوصیات و ویژگی هایی که دارد، خیلی ها مشتاق به خرید این فرش های ماشینی خواهند بود.

اولین فرش ماشینی 500 شانه از سال 1383 به بازار عرضه شد و این فرش تا حدود 5 سال بعد که فرش های 700 شانه به بازار آمدند، به عنوان ظریف ترین فرش ماشینی خودنمایی می کرد.

فرش ماشینی 500 شانه بعد از فرش های 420 شانه به بازار آمدند و به این خاطر که دارای کیفیت قابل قبولی بودند، با استقبال خوبی از طرف مشتریان مواجه شدند و فروش این فرش ها افزایش یافت بنابراین کارخانه داران و تولیدکنندگان مجبور به افزایش تولیدات فرش های 500 شانه بودند.

بررسی مشخصات فرش ماشینی 500 شانه

فرش ماشینی 500 شانه دارای ویژگی ها و مشخصاتی است که آنها را به صورت کامل در این قسمت از متن بررسی خواهیم کرد تا بتوانید به صورت کامل با این فرش ها آشنایی داشته باشید.

شاید برخی ها فکر کنند که به علت قدیمی ودن این فرش ها استفاده از آنها منسوخ شده است، اما جالب است بدانید با اینکه این فرش ها قدیمی شده اند و فرش های جدید تری هم به بازار آمده اند، مشتریان به خاطر قیمت ارزان آن و همچنین خاب و پاخور نرمی که دارند، آنها را برای خانه باغ، ویلا، جهیزیه ارزان و غیره تهیه می کنند.

و اما مشخصاتی که هر فرش 500 شانه دارد، چیست؟

  •       تعداد شانه و تراکم فرش 500 شانه کاشان

تعداد شانه و تراکم مشخصه ای مهم برای هر فرش ماشینی است که در فرش مذکور تعداد شانه 500 است و به همین نام هم اصولا شناخته می شود. تراکم هم معمولا متناسب با تعداد شانه است و در فرش 500 شانه تراکم 1000 دیده می شود. اگر به طور کلی بخواهیم بررسی کنیم، باید گفت که فرش های 500 شانه از فرش های تراکم پایین در بازار به شمار می روند، ولی به طور کلی یک فرش متوسط از نظر تعداد شانه، طرح و رنگ می باشد که به خاطر قیمت مناسبی که دارد می تواند گزینه مناسبی برای استفاده در دکوراسیون باشد.

  •       ضخامت و نرمی فرش 500 شانه تراکم 1000

فرش 500 شانه ماشینی کاشان با تراکم 1000 دارای نرمی و لطافت قابل قبولی است. این فرش های ماشینی گزینه بسیار خوبی برای افرادی است که بیشتر روی زمین می نشینند و استراحت می کنند چون لطافت بیشتری از فرش های با تعداد شانه بالاتر دارد. فرش 500 شانه دارای ضخامت 13 میلی متری نخ خاب است و همین امر سبب شده است ما نرمی بیشتری حس کنیم. این نکته را توجه داشته باشید که با هر افزایش شانه و تراکم، ضخامت خاب فرش ها باید کاهش یابد و این یعنی اینکه فرش 500 شانه بالاترین ضخامت را در بین فرش های ماشینی سنتی (700،1000 و 1200) دارا است.

  •       ظرافت بافت فرش 500 شانه ماشینی

ظرافت بافت فرش ارتباط مستقیم به تعداد شانه دارد. هر چه تعداد شانه افزایش یابد، سبب می شود که ظرافت بافت فرش های ماشینی نیز افزایش یابد. فرش 500 شانه به این خاطر که دارای تعداد شانه و تراکم کمی است طبیعتا باید ظرافت کمتری داشته باشد. همچنین ظرافت نخ هایی که در بافت این فرش به کار میرود، پایین است و نمره نخ های به کار رفته چیزی در حدود 11 الی 13 خواهد بود.

  •       دستگاه بافنده فرش های ماشینی 500 شانه

طبیعتا به این علت که فرش ماشینی 500 شانه قدیمی است، طبیعتا تکنولوژی به کار رفته برای بافت این فرش هم مربوط به 16 سال پیش است. دستگاه های مختلفی برای تولید فرش های 500 شانه به کار گرفته می شود که از مهمترین آنها می توان به دستگاه آلفا شونهر و دستگاه بافنده تکسیما اشاره نمود. کیفیت بافت این دستگاه ها به خاطر داشتن تکنولوژی بلژیک و آلمان، قابل قبول است.

  •       کیفیت بافت فرش 500 شانه کاشان

کیفیت بافت به دو عامل بسیار مهم بستگی دارد، یکی کیفیت مواد اولیه و نخ های به کار رفته در فرش ماشینی و دیگری دستگاه بافنده فرش که در بالا به کیفیت قابل قبول دستگاه بافنده اشاره داشتیم. در این بخش می خواهیم به مواد اولیه ای که می تواند در تولید فرش های 500 شانه به کار گرفته شود، اشاره داشته باشیم.

فرش های ماشینی همانطور که ممکن است بدانید با استفاده از الیاف مصنوعی بافته می شوند که در فرآیندهای شیمیایی و ریسندگی به تولید می رسند. این نخ ها باید قابلیت استفاده برای انواع فرش را داشته باشند. نخ های مصنوعی زیادی در بازار موجود هستند که برخی از آنها برای فرش های ماشینی به کار گرفته می شوند.

الیافی همچون الیاف اکریلیک، الیاف ترک، الیاف ورجین و پلی استر، الیاف بی سی اف، پلی پروپیلن، ویسکوز و غیره از انواع نخ های مناسب برای بافت فرش ماشینی خواهند بود.

در فرش ماشینی 500 شانه برای افزایش کیفیت، بهترین الیافی که می توانند در نخ خاب به کار ببرند، الیاف اکریلیک هیت ست است. الیاف اکریلیک هیت ست به خاطر ویژگی هایی که دارند می توانند در حفظ دوام و ماندگاری فرش های ماشینی تاثیر بسزایی داشته باشند.

فرش 500 شانه اکریلیک را می توانید در فروشگاه ها و نمایشگاه های سراسر کشور پیدا کنید و زیاد هم کار سختی نیست.

در نخ تار و پود فرش های 500 شانه می توانند از الیاف پلی استر و پنبه استفاده کنند که دارای بهترین کیفیت خواهند بود. اما گاه به جای پنبه از الیاف نخ جوت استفاده می شود که الیاف با قیمت ارزان تر و کیفیت پایین تر الیاف پنبه است.

اگر میخواهید فرش 500 شانه بخرید، توصیه می کنیم که حتما انواعی از فرش های ماشینی اکریلیک را بخرید تا بتوانید سال های سال از این فرش های ماشینی بهره ببرید و نیازی نباشد بعد از چند سال دوباره به فکر تعویض فرش باشید.