مقایسه فرش ماشینی فانتزی و گلیم فرش

فرش ماشینی از انواع مختلفی تشکیل شده است و همانطور که احتمالا از قبل می دانید یکی از انواع این فرش های ماشینی، فرش های فانتزی و گلیم فرش ها هستند. در این مطلب می خواهیم به بررسی تفاوت های انواع گلیم فرش و فرش ماشینی فانتزی بپردازیم که قطعا می تواند به شما در انتخاب فرش های مناسب کمک کند.

کلا اگر نگاهی به تاریخچه فرش بیندازیم، متوجه می شویم که زیر انداز هایی از جنس پوست اولین زیرانداز هایی بودند که بشر برای محافظت از سختی و سرمای زمین از آنها استفاده می کرده است. اما اولین به اصطلاح فرش هایی که توسط دست بشر بافته شده اند، گلیم ها بوده اند.

گلیم ها دارای ظاهری بسیار ساده و تشکیل شده از رنگ های شاد و طرح های بدون پیچیدگی می باشند. برای بافت این فرش ها نخ تار و پود را به هم می بافند و بدون پرز، فرش تولید می شود. گلیم فرش های ماشینی نسبت به فرش ماشینی فانتزی دارای تفاوت هایی هست که در طرح، نوع بافت و نوع مواد اولیه خواهد بود و همچنین میخواهیم به برخی از خصوصیات اشاره کنیم که در این دو نوع محصول به صورت متفاوت خواهد بود.

مقایسه گلیم فرش و فرش ماشینی فانتزی

مقایسه بین دو نوع فرشی که تفاوت های بسیاری با هم دارند، بسیار پیچیده نیست. شاید شما هم اگر در وهله اول به این دو نوع فرش در کنار هم نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که با هم تفاوت هایی دارند، اما این تفاوت ها عمدتا در چیست؟

در این مطلب مقایسه ای درباره ویژگی های زیر خواهیم داشت:

  •       مقایسه بین استحکام فرش ماشینی فانتزی و گلیم فرش ها
  •       مقایسه بین نوع بافت
  •       مقایسه بین پاخور دو فرش
  •       مقایسه بین جنس نخ
  •       مقایسه ظاهری

همانطور که با سرفصل های ادامه این متن آشنا شدید، قصد داریم یک مقایسه کامل و منطقی بین این دو گروه فرش را داشته باشیم، پس حتما با ما همراه باشید.

استحکام فرش فانتزی و گلیم فرش

همانطور که در ابتدای متن در قسمت مقدمه اشاره کردیم، انسان ها توانستند با بر هم تنیدن تار و پود با استفاده از نخ های ضخیم، اولین گلیم فرش ها را ابداع کنند. گلیم فرش های ماشینی بر خلاف فرش های فانتزی پرز ندارد و به همین دلیل از نظر وزنی، سبک تر خواهد بود.

به علت عدم استفاده از نخ خاب یا پرز در گلیم ها، قطعا باید استحکام آنها نسبت به فرش های فانتزی کمتر باشد. فرش های فانتزی به این علت که با تعداد شانه و تراکم پایین بافته می شوند و همچنین در آنها از نخ خاب مستحکم استفاده شده است، دارای استحکام و دوام بیشتری نسبت به گلیم فرش خواهد بود.

گلیم فرش ها نسبت به فرش های فانتزی دارای ضخامت کمتری هم هستند و به همین خاطر اگر در معرض عوامل محیطی قرار گیرند، ممکن است با مشکلات بیشتری نسبت به فرش فانتزی روبرو شوند.

نوع بافت گلیم فرش و فرش فانتزی

بافت گلیم فرش به این صورت است که یک پود و یک تار را از زیر و روی یکدیگر رد می کنند و به همین صورت طرح نهایی به صورت هدفمند بافته می شود. پود ضخیم تر از نخ تار است. اما در فرش های فانتزی علاوه بر بافت تار و پود، نخ خاب هم بافته می شود.

در بافت ماشینی، گره ها مشابه انواع دستباف زده می شوند و در اصل گره واقعی نیستند.

نوع بافت فرش ماشینی فانتزی نسبت به گلیم فرش ها بسیار بهتر و پیشرفته تر است.

مقایسه پاخور گلیم فرش و فرش فانتزی

منظور از پاخور در اینجا می تواند دو موضوع باشد که به هر دوی آنها می پردازیم:

1-     ماندن جای پا روی فرش

همانطور که گفتیم، گلیم فرش ها از ضخامت بسیار پایینی برخوردار هستند و نخ خاب ندارند. به همین دلیل می توان گفت که جای پا به خاطر نازک بودن روی گلیم فرش ها نمی ماند. اما در فرش های فانتزی به این علت که ارتفاع نخ خاب بالا است، جای پا اکثرا مشخص است و شما اگر بخواهید برای فرشتان مشکلی از این نظر ایجاد نشود، هر چند وقت یکبار با قسمت برس جارو برقی، آن را جارو بکشید.

2-     لطافت و نرمی فرش

در فرش ماشینی فانتزی لطافت طبیعتا بسیار بیشتر از گلیم فرش خواهد بود. در بافت فرش های فانتزی حداکثر تعداد شانه استفاده شده 700 شانه است که نخ خاب آن به یازده میلی متر هم می رسد. بنابراین با توجه به اینکه در گلیم فرش ها حداکثر ضخامت برای فرش نزدیک به 3 الی 4 میلی متر می رسد، طبیعتا این فرش های فانتزی هستند که برگ برنده را خواهند داشت.

مقایسه جنس نخ فرش فانتزی و گلیم فرش

نمی توان دقیق گفت که جنس نخ دو فرش مذکور آیا با هم تفاوت دارند یا نه، چرا که کارخانه های تولید کننده در این زمینه بسیار متفاوت عمل می کنند.

اما به طور کلی اکثرا در کارخانه های فرش ماشینی برای تولید انواع گلیم فرش از نخ های ساده استفاده می شود. نخ های بی سی اف، نخ هایی هستند که برای تولید گلیم فرش ها مورد استفاده قرار می گیرند و تقریبا مناسب این فرش ها است.

نخ های بی سی اف، نخ هایی هستند که در قدیم در صنعت فرش ماشینی بسیار پر استفاده بودند، اما به مرور زمان با آمدن نخ های جدید تر و مستحکم تر، به درجه سه و چهار نخ ها دست پیدا کردند.

اما در انواع فرش ماشینی فانتزی به این علت که نخ خاب وجود دارد، باید نخ های استفاده شده از کیفیت بالاتری برخوردار باشند به همین دلیل از نخ هایی مثل پلی استر و پلی پروپیلن استفاده می شود. این نخ ها علاوه بر استحکام خوبی که دارند، ضد حساسیت هم هستند.

مقایسه ظاهری فرش فانتزی و گلیم فرش

فرش های فانتزی از انواع مختلفی همچون شنل، شگی ( پرزبلند ) ، کودک و سه بعدی تشکیل شده اند. این فرش ها نسبت به گلیم فرش دارای طرح های پیچیده تری هستند چون در گلیم فرش ها از طرح های ساده و هندسی استفاده می شود.

در طراحی فرش کودک معمولا از تصاویر انیمیشن ها استفاده می کنند و در فرش های سه بعدی از طرح های سه بعدی استفاده می شود. این در حالی است که نهایت پیچیدگی گلیم ها، طرح گل و بوته خواهد بود.