آشنایی با انواع طرح های فرش ماشینی در ایران

در خرید هر محصول اکثرا ظاهر آن برای خیلی از مشتریان و خریداران مهم است. زیبایی و جذابیت در هر نوع کالایی که می خرید علاوه بر اینکه برای شما دلنشین تر و دوست داشتنی تر خواهد بود، در دید بقیه مخاطبین که با شما در ارتباط هستند هم زیبا به نظر می رسد. هر کالایی در زمینه ظاهر متفاوت است ولی فرش با بقیه وسایلی که بخواهید بخرید، تفاوت اساسی در ظاهر خواهد داشت. در این مقاله می خواهیم به موضوع طرح های فرش ماشینی و آشنایی با آنها بپردازیم که قطعا برای افرادی که قصد خرید طرح های زیبا از فرش را دارند، مفید خواهد بود. پس با ما همراه باشید.

تنها وجه ظاهری فرش های ماشینی، طرح هایی است که بر روی آنها بافته می شود. بنابراین طرح های فرش ماشینی و پرداختن به آنها قبل از خرید باید از اهمیت بالایی برخوردار باشد که ما به همین منظور میخواهیم به آن بپردازیم و شما را برای داشتن یک خرید زیبا و دلچسب راهنمایی کنیم!

آشنایی با انواع طرح های فرش ماشینی

طرح های فرش ماشینی از نظر کلی به دو دسته کلاسیک و مدرن دسته بندی می شوند. در دسته بندی کلاسیک شما با فرش هایی روبرو هستید که داریا طرح های کلاسیک، سنتی و قدیمی هستند و با الهام از انواع دستباف بافته شده اند. اما در فرش های ماشینی مدرن به این علت که فقط مخصوص فرش های ماشینی است، شما طرح هایی با رنگ آمیزی های مدرن و طراحی فانتزی مشاهده خواهید کرد.

طرح های فرش مدرن ماشینی

طرح های فرش مدرن ماشینی اصولا از طرح هایی است که در کشور های اروپایی و ترکیه طراحی می شوند و در اصل طراحی آنها از روی طراحی فرش های ماشینی فانتزی خارجی است که در بازار ایران هم دیده می شوند چون طرفداران بسیاری دارند.

انواع طرح های فرش مدرن عبارتند از:

  •       طرح های فرش شگی

فرش های شگی که به فرش های پرزبلند معروف هستند و به همین خاطر نام آنها شگی است، معمولا دارای ظاهری یک رنگ و یک دست هستند. البته انواع طرح دار فرش های شگی هم در بازار موجود هستند که با طرح های بسیار ساده و رنگ آمیزی های شاد، تولید می شوند.

  •       طرح های فرش کودک

طرح های فرش کودک همانطور که از نامشان پیدا است، دارای طراحی کودکانه هستند که این مسئله هم در طراحی و هم در رنگ آمیزی آن رعایت شده است. اصولا در طرح های فرش کودک ماشینی از صحنه های کارتونی و یا انیمیشنی استفاده می شود و رنگ بندی آنها معمولا رنگ های شاد و جذاب است.

  •       طرح های فرش سه بعدی

شاید برایتان جالب باشد که یک طرح سه بعدی در اتاق خواب و یا آشپزخانه خود داشته باشید. این طرح ها را فقط در فرش های ماشینی سه بعدی می توانید پیدا کنید که در آنها از طرح های گول زننده سه بعدی استفاده شده است. غیر از آن از تکنیک هایی استفاده شده است تا به وسیله آن جلوه طرح سه بعدی بسیار بیشتر به نظر برسد.

  •       طرح های فرش ترک

 از آنجا که دسته بندی فرش های کلاسیک به طور کلی متفاوت است، در اینجا نمی توانستیم فرش های ترک را در دسته بندی فرش های کلاسیک بیاوریم، البته خیلی دیگر از انواع فرش ها هم هستند که نمیتوان آنها را در دسته بندی فرش های کلاسیک قرارداد، بنابراین باید از آنها در این بخش نام ببریم.

فرش طرح ترک، فرش هایی هستند که با استفاده ار رنگ بندی های شاد مثل صورتی، آبی، گلبهی، قرمز و غیره طراحی می شوند و بافت آنها با الهام از فرش های دستباف ترکیه ای است. فرش های دستباف ترکیه ای ترکیبی از فرش های دستباف ایرانی و قفقازی هستند.

  •       طرح های فرش وینتیج

فرش های ماشینی وینتیج بر خلاف موارد بالا دارای طرح های سنتی و قدیمی هستند، اما طراحی آنها به گونه ای صورت گرفته است که شما فکر می کنید با فرش های دستباف کهنه و عتیقه روبرو هستید. این نوع فرش ها با تکنیک هایی در طراحی و بافت به صورت کهنه نما تولید می شوند و نام دیگر آنها نیز کهنه نما است.

  •       طرح های گلیم فرش و گبه

اگر از آن دسته افرادی هستید که به فرش های ساده و بی آلایش عشایری و روستایی علاقمندید، طرح های فرش ماشینی گلیم و گبه را به شما پیشنهاد می کنیم که با استفاده از طرح های ساده و سنتی قدیمی عشایری در ایران بافته می شوند.

بهتر است بخوانید : مقایسه گلیم فرش و انواع فرش فانتزی

 طرح های فرش کلاسیک ماشینی

اما در طراحی فرش های کلاسیک که با الهام از فرش های دستباف اصیل ایرانی صورت می گیرد، چندین قالب اصلی برای طراحی یک  فرش وجود دارد که عبارتند از:

  •       طرح های افشان
  •       طرح های لچک و ترنج
  •       طرح های خشتی
  •       طرح های شکارگاه
  •       و طرح های ترکیبی

در هر کدام از این طرح ها اصولی وجود دارد که با استفاده از این اصول می توانند فرش های ماشینی دستباف گونه را به تولید برسانند. اما بهتر است که بیشتر با اینگونه طرح ها آشنا شویم:

  •       طرح های افشان فرش ماشینی

فرش های طرح افشان ساده ترین طرح های فرش هستند که در قدیم به آنها طرح های شاهانه گفته می شده است. در این فرش ها معمولا بیشتر طرح های ریز گل و بوته دیده می شود و خبری از طرح های بزرگ مثل لچک و ترنج ( محراب ) در آنها نیست. به دلیل سادگی و خلوت تر بودن این فرشها، طرفداران زیادی هستند که مشتاق خرید این طرح از فرش های ماشینی هستند.

  •       طرح های لچک و ترنج فرش ماشینی

به طرحی هایی گفته می شود که در آنها یک طرح بزرگ دایره ( لوزی، بیضی ) مانند در مرکز فرش قرار گرفته است که به این طرح بزرگ ترنج گفته می شود. غیر از آن طرح هایی در چهار گوشه متن اصلی فرش به صورت قرینه هم وجود دارند که به آنها لچک گفته می شود. طرح های لچک و ترنج از رایج ترین طرح های فرش ایرانی است.

  •       طرح های خشتی فرش ماشینی

در طرح های خشتی فرش ماشینی معمولا مربع هایی سرتاسر فرش را گرفته اند که در هر کدام از آنها یک طرح متفاوت دیده می شود. این مربع ها که از دور شبیه خانه های شطرنج هستند، به خشت معروفند و به همین دلیل به فرش های ماشینی که دارای این طرح ها هستند، فرش طرح خشتی گفته می شود.

  •       طرح های شکارگاه فرش ماشینی

در طراحی فرش های طرح شکارگاه، یک منظره ای از شکار را در نظر می گیرند و سپس آن را بر روی فرش با طراحی مینیاتوری به تصویر می کشند.

  •       طرح های ترکیبی فرش ماشینی

همانطور که از نام این طرح ها می توان فهمید، این طرح ها ترکیبی از چند طرح رایج فرش کلاسیک هستند و معمولا از زیبایی منحصر به فردی هم برخوردار می باشند.