فرش ماشینی کاشان | ارزیابی و بررسی انواع فرش های ماشینی کاشان

فرش ایرانی در زمان های قدیم تا به حال بسیار مورد توجه جهانیان بوده است توجه فرش ایرانی به خاطر کیفیت و ظرافت آنهاست. امروزه علاوه بر فرش های دستباف فرش های ماشینی از فروش بسیار خوبی برخوردارند و فرش ماشینی کاشان در بین همتایان خود دارای کیفیت بسیار بالایی است.

ارزیابی انواع فرش ماشینی کاشان

فرش ها بر اساس تعداد رنگ، جنس نخ مصرفی در بافت، میزان تراکم و شانه و غیره دسته بندی میشوند.

نخ خاب: منظور از نخ خاب، مهم‌ترین نخ مصرفی در فرش است که بین ۷۰ تا ۸۵ درصد وزن فرش ماشینی را به خود اختصاص می‌دهد. هر چه الیاف مصرفی در نخ خاب مرغوب تر باشد فرش ماشینی دارای قیمت بالاتری است. از مرغوبترین نخ استفاده شده در فرش ماشینی کاشان الیاف اکریلیک را میتوان نام برد.

رنگ فرش:  فرش باعث زیبایی دکوراسیون شما می شود و همچنین باعث شور، شادی و غیره می شود؛ انتخاب اشتباه در ترکیب فرش با دکوراسیون منزل خستگی را به وجود می‌آورد.

 رنگ های استفاده شده در طراحی فرش نباید ضد هم باشد و حدالامکان فرش ماشینی شلوغ را در دکوراسیون منزل استفاده نکنید.

شست و شوی فرش: نکته بسیار مهم در انتخاب نوع فرش ماشینی کاشان امکان شستشوی فرش است. نوع نخ مصرفی در فرش باید به گونه‌ای باشد که مانع از رنگ دادن نخ فرش در هنگام شستشو شود.

ضد حساسیت: نخ مورد استفاده در فرش انواع گوناگون دارند که بعضی از این فرشها پرز میدهند و باعث حساسیت و آلرژی در افراد می‌شود. در انتخاب فرش ماشینی بهترین نوع جنس نخ مصرفی، اکریلیک میباشد. این نخ ضد حساسیت بوده و برای خانواده‌هایی که دارای نوزاد و کودک خردسال هستند بسیار مناسب است

نقشه های فرش ماشینی کاشان

نقشه های سنتی فرش ماشینی کاشان برای افرادی که به فرهنگ و هنر ایرانی علاقه دارند، توصیه می شود. طراحی نقوش این فرش ها بیشتر در طرح های قالی های دستباف عشایر ایده می‌گیرند. و زیبایی و جلوه فراوان به وجود می‌آورند.

نقشه های جدید: نقشه کشی فرش ماشینی کاشان با استفاده از فناوری جدید کشیده می شوند شما بر حسب نوع سلیقه خود و دکوراسیون منزل و محل کار می توانید از هر نوع فرشی با طرح دلخواه استفاده کنید. همچنین رنگ فرش را با دکوراسیون منزل هماهنگ کنید تا زیبایی منحصر به فردی را بوجود می اورد.

 انواع فرش ماشینی کاشان و متراژ آنها

متراژ فرش های ماشینی: علاوه بر اندازه های متعارف فرش ها یعنی 12، 9، 6 متر، فرشهای ماشینی دارای سایز و متراژ های متفاوتی هستند. فرش های ماشینی کاشان را می‌توانند به صورت دایره،کناره و پادری و سازهای متفاوت دیگر نیز بافته شوند.

 انواع فرش را می توان به:

1-   قالیچه ها: اندازه قالیچه ها از قالی ها کوچکتر است و در ابعاد ۲/۲ در ۴/۱ تولید می شوند.

2-   قالی: به فرش های گفته می شود که دارای مساحت ۶ متر مربع و بیشتر هستند

3-   کناره: از کناره ها به عنوان پوشاندن فضای خالی بین فرش تا دیوار استفاده می‌کردند اما امروز از کناره ها برای استفاده در راهروها و یا راه پله ها نیز استفاده می‌شود. متراژ کناره های ماشینی معمولاً دارای عرض ۷۰ تا ۱۱۰ سانتی متر و طول ۵/۲ متر تولید میشوند

4-   پشتی: از پشتی ها به عنوان تکیه گاه استفاده می‌کنند و دارای عرضی در حدود ۵۰ تا ۸۰ و طول ۸۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر است

5-   پادری: فرش هایی هستندذ که به اندازه پاگرد درب ورودی بافته میشوند و معمولا ۵۰ در ۷۰ سانتی هستند

 تراکم فرش های ماشینی کاشان

تراکم در زیبایی و کیفیت فرش ماشینی کاشان بسیار موثر است. از معیارهای خرید بهترین فرش ماشینی تراکم و تعداد شانه است

 تراکم و شانه چیست؟ تعداد گره های موجود در طول یک فرش را تراکم می‌گویم و شانه، تعداد گره در عرض فرش ماشینی گفته می شود.

 نکته حائز اهمیت در خرید فرش های ماشینی این است که هرچه تعداد تراکم فرش های ماشینی بالاتر باشد فرشهای ماشینی دارای کیفیت استحکام و دوام و طول عمر بالاتری هستند.

لازم به ذکر است که نوع نخ مصرفی در بافت فرش ماشینی کاشان بسیار موثر است همچنین هرچه یک فرش دستباف شانه بالاتری داشته باشد فرش ریز بافت خواهد شد و به فرش دستباف شباهت بیشتری پیدا می‌کند.

  •       تراکم و شانه فرش های ماشینی

فرش ماشینی ۷۰۰ شانه تراکم ۲۵۵۰ ، ۱۰۰۰ شانه دارای تراکم ۳۰۰۰، و فرش ۱۲۰۰ شانه دارای تراکم ۳۶۰۰ است. فرش ۱۲۰۰ شانه بهترین و بالاترین تراکم را داراست.

هرچه شانه فرش کمتر باشد فرشها ضخیم تر هستند هرچه تراکم فرش بالاتر رود وزن فرش نیز افزایش پیدا خواهد کرد

  •       انواع نخ

نخ مصرفی در فرش ماشینی کاشان دارای انواع مختلفی است. نخ فرش ماشینی می تواند ۱۰۰% اکریلیک، پلی استر (ابریشم مصنوعی) و … باشد. دوام و طول عمر فرش های ماشینی با نخ های اکریلیک بیشتر است . نخ های اکریلیک در برابر راه رفتن کوبیده نمی شوند و علاوه بر دوامی که دارند دارای لطافت زیادی هستند و درخشان تر از مابقی فرشها هستند.

 انواع فرش مدرن و فانتزی ماشینی کاشان

فرش ماشینی کاشان پیشرفت چشمگیری در چند سال اخیر داشته است و علاوه بر طرح و مدرن بودن مدل های مختلف با هر نوع سلیقه سازگار هستند. فرش ماشینی دارای نقشه های سنتی، مدرن و فانتزی می باشد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم:

 فرش فانتزی شامل فرش های سه بعدی، فرشهای طرح گلیم گبه عشایر و گلیم گبه فانتزی و طرح های شگی هستند.

مزایای فرش ماشینی کاشان

 فرش ماشینی در سریعترین زمان ممکن بافته می‌شود و همچنین قیمت بسیار مناسبی نسبت به فرش های دستباف دارد. با توجه به نوع سلیقه خود و میزان اطلاعات دقیق می توانید بهترین نوع فرش ماشینی کاشان را با بهترین قیمت خریداری کنید

فرش ماشینی گل برجسته کاشان

فرش ماشینی کاشان علاوه بر زیبایی دارای طرح های مختلفی هستند. فرش ماشینی گل برجسته دارای جذابیت فوق العاده ای است. این فرش با نخ اکریلیک هیت ست شده و نخ هایبالک بافته میشود. گلهای این قالی با نخ آکریلیک بافته و برجسته هستند و مابقی قسمت‌های با نخ هایبالک تولید می شوند. این فرش بعد از بافت در مقابل حرارت قرار میگیرد. نخ هایبالک عکس‌العمل داده و کف خاب می شود و گلهای فرش برجسته می شود

فرش های گل برجسته معایبی نیز دارند؛ این فرش نسبت به بقیه طرح‌ها زودتر کثیف می شود و گرد و غبار در فرورفتگی ها بر جا می‌ماند. تمیز کردن این نوع فرش ها دشوارتر است. و شایان به ذکر است که باید سریعتر قسمت‌های فرش ماشین را تمیز نمود و گرنه باعث پوسیدگی قالی می شود.