درباره فرش ماشینی 700 شانه | آنچه که باید بخوانید!

فرش ماشینی از انواع مختلفی برخوردار است که می توانید  هر کدام از انواع آنها را متناسب با سلیقه خود انتخاب کنید و از آن در دکوراسیون محل کار، اتاق خواب و یا اتاق پذیرایی استفاده نمایید. انواع فرش ها بر اساس مولفه های مختلفی تولید می شوند که یکی از مهم ترین این مولفه ها تعداد شانه و تراکم فرش ماشینی است. یکی از انواع پر فروش فرش که میخواهیم راجع به آن در این مطلب صحبت کنیم، فرش ماشینی 700 شانه است که چند سالی است در بازار فروش فرش یکه تازی می کند.

تاریخچه فرش ماشینی 700 شانه

فرش ماشینی برای اولین بار در ایران در سال های 1355 به تولید رسید. کاشان به عنوان قطب نساجی در خاورمیانه شناخته می شد و به همین دلیل مبدا ورود دستگاه های بافنده فرش در ایران بود که از کشور های مختلفی مثل بلژیک و آلمان وارد می شدند. کاشان همچنین به خاطر پیشینه درخشانی که در زمینه تولید فرش دستباف داشت، توانست به زودی با الهام از فرش های دستباف، فرش ماشینی تولید کند و به بازار عرضه نماید که در حال حاضر فرش ماشینی 700 شانه یکی از انواع محصولات فرش ماشینی در کشور است که از فروش بسیار بالایی برخوردار می باشد.

رفته رفته از دستگاه های جدید در صنعت فرش ماشینی رونمایی می شد تا اینکه در سال 1388 اولین دستگاه بافنده فرش ماشینی 700 شانه به کاشان وارد شد. این دستگاه بافنده از کشور بلژیک وارد می شد. لازم به ذکر است که بلژیک تولید کننده صنایع مادر بافندگی و فرش ماشینی در جهان است و در این زمینه از تکنولوژی نوین بهره می گیرد.

وجود فرش 700 شانه ماشینی سبب انقلابی در صنعت فرش کشور شد. اولین فرش های دستباف گونه کشور به تولید رسیدند و این یعنی نوید روز های خوب برای صنعت فرش در ایران. با رونمایی از اولین فرش 700 شانه در کشور، بسیاری از کارخانه های فرش در ایران اقدام به راه اندازی خط تولید فرش های 700 شانه کردند.

به خاطر ظرافت و زیبایی که در طرح های این فرش ماشینی دیده می شد، بسیاری از مردم از این فرش ها استقبال نمودند بنابراین تولید آن گسترش یافت. کاشان در حال حاضر به عنوان اولین تولید کننده فرش 700 شانه در کشور شناخته می شود که توانسته است علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی، صادرات به دیگر کشور ها را هم داشته باشد. شهر مشهد از دومین تولیدکنندگان این فرش ها به شمار می رود که در حال حاضر سالانه هزاران تخته فرش 700 شانه روانه بازار می کند.

مشخصات فرش ماشینی 700 شانه

فرش های 700 شانه در حال حاضر در اکثر کارخانه ها به تولید میرسند، چرا که تولید این فرش ها با استقبال مشتریان داخلی و خارجی روبرو می شود. وجود فرش های 700 شانه تقلبی در بازار باعث متضرر شدن بسیاری از مشتریان و همچنین تولیدکنندگان شده است چون گاها مردم به خاطر قیمت کمتر گول میخورند و دیگر از خرید فرش ماشینی دست بر می دارند.

فرش ماشینی 700 شانه با کیفیت های متفاوتی در بازار عرضه می شود که با راهنمایی در این مطلب می توانید از تنوع کیفیت این فرش ها آگاه شوید و در صورتی که قصد خرید دارید، انواع با کیفیت آن را برای منزل خود انتخاب نمایید.

و اما مشخصات فرش های ماشینی 700 شانه اصل که در بازار موجود هستند از جنبه های گوناگون، عبارتند از:

  •       تعداد شانه و تراکم فرش 700 شانه ماشینی کاشان

همانطور که از نام این فرش ها پیدا است، تعداد شانه این مدل از فرش های ماشینی 700 است. همچنین تعداد تراکم فرش های ماشینی 700 شانه به 2550 می رسد که این رقم در مقایسه با فرش های 500 شانه افزایش قابل توجهی داشته و توانسته نقش مهمی در افزایش ظرافت طرح های فرش 700 شانه کاشان ایفا نماید.

برای تشخیص تعداد شانه و تراکم فرش 700 شانه تراکم 2550 می توانید از این روش اقدام کنید: فرش را پشت و رو کنید تعداد گره ها در یک سانتی متر از عرض را بشمارید باید به عدد 7 برسید و تعداد گره ها در یک متر از طول فرش را بشمارید تا به عددی بین 25 و 26 برسید. این کار می تواند شما را کمک کند که فرش اصل را از تقلبی تشخیص دهید. معمولا در فرش های تقلبی این تعداد بسیار کمتر است.

    •       دستگاه بافنده فرش 700 شانه تراکم 2550

    دستگاه های بافنده متفاوتی در بازار ممکن است وجود داشته باشند، اما تنها دستگاه اصلی که برای بافت فرش های 700 شانه مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه بافنده HCPx2 است. این دستگاه ها برای اولین بار که وارد ایران شد به خاطر ویژگی های شگفت انگیزی که داشتند توسط تولید کنندگان مورد استقبال قرار گرفتند. شیوه بافت فرش در این دستگاه ها به گونه ای است که تفاوت فاحش آن را می توان در بافت فرش های با دستگاه های دیگر دید. در دستگاه های دیگر اگر به پشت فرش بافته شده نگاهی بیندازید، قطعا متوجه کیفیت پایین دستگاه می شود و گره های بزرگ و ضخیم حاکی از کیفیت پایین بافت است.

    دستگاه بافنده HCPX2 به دستگاه بافنده دستباف گونه هم معروف است چرا که بافت آن به روشی انجام می شود که به جای گره های مصنوعی گره های شبیه واقعی دیده می شود و می توان به کیفیت دستگاه پی برد.

    این دستگاه بافنده تحت لیسانس بلژیک به ایران وارد شده است و علاوه بر کیفیت بافتی که دارد، تولید ضایعات کمتری نسبت به دیگر دستگاه ها داشته است.

    •       مواد اولیه فرش 700 شانه کاشان

    مواد اولیه به سه دسته نخ خاب، نخ تار و نخ پود دسته بندی می شوند و هر کدام از این نخ ها دارای مواد اولیه ای خواهند بود. در فرش ماشینی 700 شانه از الیاف اکریلیک هیت ست شده برای بهره گرفتن در نخ خاب استفاده می شود. الیاف پلی استر و پنبه هم برای استفاده در نخ تار و پود فرش های 700 شانه مناسب ترین و بهترین مواد اولیه به شمار می رود.

    نتیجه گیری اینکه با کنار هم قرار دادن تمامی مواردی که گفتیم می توانید به اصل بودن فرش های 700 شانه پی ببرید.