فرش ماشینی 1500 شانه [ معرفی 3 ویژگی برتر فرش 1500 شانه ]

بسیاری از ما به فرش های دستباف علاقه وافری داریم اما برای خرید آن سرمایه کافی نداریم. فرش های دستباف علاوه بر اینکه اثر دست هستند و از کیفیت بالایی برخوردارند، استفاده از آنها در دکوراسیون منزل از ابهت و منزلت خاصی برخوردار است. می دانیم که قدیمی ترین فرش های دستباف متعلق به منطقه ایران است و با استفاده از فرش های دستباف، هنر اصیل فرش را زنده نگه می داریم. با توجه به اینکه گفتیم خیلی از افراد توانایی خرید این نوع فرش های ماشینی را ندارند، توصیه می کنیم این مطلب را که درباره فرش ماشینی 1500 شانه نوشته ایم بخوانید.

شاید ندانید که اصرار ما برای خواندن این مقاله چیست، اما ما خوب میدانیم برخی از افراد علاقه دارند فرش دستباف داشته باشند، اما به خاطر بضاعت مالی از پس هزینه آن بر نخواهد آمد، بنابراین بهتر است درباره فرشی حرف بزنیم که می تواند جای فرش های دستباف مورد استفاده قرار بگیرد. فرش ماشینی 1500 شانه از ویژگی هایی برخوردار است که می تواند رقابت با فرش های دستباف داشته باشد و استفاده از آنها اگر چه به شکوه فرش دستباف نیست، اما یادآور هنر اصیل ایرانی در طراحی فرش خواهد بود.

در ادامه مطلب راجع به تاریخچه فرش ماشینی 1500 شانه و مشخصات فنی و ظاهری آن خواهد بود تا شما را با اینگونه فرش های دستباف گونه آشنا کنیم.

تاریخچه فرش ماشینی 1500 شانه

فرش ماشینی 1500 شانه در حال حاضر آخرین نسخه فرش ماشینی در جهان است که به دست متخصصان ایرانی و به وسیله دستگاه های بافنده اروپایی بافته می شود. این فرش مشابه برخی از فرش های با تعداد رج بالای دستباف است که بیشتر در شهرهایی مثل تبریز و هریس آذربایجان شرقی بافته می شوند.

با توجه به اینکه دوره های صنعتی را پشت سر گذاشتیم و بسیاری از فعالیت های روزانه در کشور به صورت ماشینی درآمدند، از سال 1355 نحوه تولید فرش در کشور هم تحت تاثیر این صنعتی شدن قرار گرفت و در نتیجه صنعتی به نام فرش ماشینی در کشور ایران تاسیس و راه اندازی شد.

با توجه به پیشینه ای که ایران در تولید انواع فرش و قالی دستباف داشت، این امر سبب شد که به خوبی در صنعت فرش ماشینی هم از خود رشد قابل توجهی نشان دهد و توانست در مدت زمان کوتاهی با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا، بهترین فرش های ایرانی را با کیفیت بالا روانه بازار کند.

در سال های 1388 به بعد که با تولید اولین فرش ماشینی دستباف گونه، نقطه عطفی در مسیر این صنعت رقم خورد، فرش های ماشینی جدیدی به بازار آمدند و هر چند سال یکبار از یکی از این فرش ها رونمایی می شد.

اولین فرش 1500 شانه جهان در سال 1396 به تولید رسید درست بعد از دو سال از تولید فرش 1200 شانه و دو سال بعد از تولید اولین فرش 1000 شانه در جهان که رقم خوردن این اتفاق در ایران باعث جلب شدن توجه جهانی به صنعت فرش ماشینی ایران گردید.

فرش های 1500 شانه با تراکم بسیار بالایی بافته می شدند و خصوصیاتی که داشتند این بود که هم نرم و ظریف بودند و هم طرح های بافته شده بر روی آنها بسیار زیبا و دستباف گونه بود. قیطران و خاطره کویر کاشان اولین کارخانه هایی بودند که خط تولید فرش 1500 شانه کاشان را راه اندازی نمودند و رفته رفته دیگر کارخانه ها هم خود را روانه بازار رقابت برای تولید فرش های 1500 شانه کردند.

اما بهتر است ببینیم که این فرش ماشینی دستباف گونه در ایران دارای چه ویژگی هایی است؟

مشخصات فنی و ظاهری فرش ماشینی 1500 شانه

فرش ماشینی 1500 شانه دارای بیشترین ظرافت و همین طور تراکم و تعداد شانه در جهان است که با استفاده از دستگاه های بافنده پیشرفته در جهان به تولید می رسد. این فرش ماشینی دارای ویژگی های زیر است:

  •       تراکم و تعداد شانه فرش 1500 شانه کاشان

تعداد شانه این فرش 1500 است و متناسبا تراکم طولی این فرش ماشینی هم به حدود 4500 می رسد. این یعنی در هر متر از طول فرش 1500 می توانید 4500 گره ببینید که این امر سبب ظرافت فوق العاده فرش های ماشینی 1500 شانه شده است.

با توجه به اینکه رجشمار در فرش های دستباف در هر 7 سانتی متر از فرش محاسبه می شود، می توان با یک حساب سرانگشتی در این زمینه معادل دستباف فرش های 1500 شانه را هم تشخیص داد. اگر مقدار 1500 را تقسیم بر 100 کنیم ( هر 100 سانتی متر یک متر است ) و سپس در 7 ( واحد شمارش رج ) کنیم به عددی در حدود 105 میرسیم. فرش های دستباف تبریز اکثرا بالای هشتاد رج هستند و در این زمینه می توان گفت فرش 1500 می تواند با فرش های دستباف 100 رج دستباف از نظر تراکم برابری داشته باشد.

  •       ظرافت نخ های فرش 1500 شانه اکریلیک

قطعا در تولید ظریف ترین فرش ماشینی دنیا باید از ظریف ترین نخ های دنیا هم استفاده شود. برای تولید فرش های ماشینی 1500 شانه در کاشان و آران و بیدگل از نخ های نمره 50 الی 60 استفاده می شود که تاکنون ظریف ترین نخ های صنعت نساجی هستند و علاوه بر ظرافتی که دارند، از کیفیت بسیار بالایی هم برخوردار هستند.

  •       کیفیت مواد اولیه و قیمت فرش 1500 شانه کاشان

کیفیت مواد اولیه برای بافت ظریف ترین فرش های ماشینی موجود در دنیا باید برگرفته از بهترین نخ ها باشد، چون در حین بافت احتمال پارگی مواد اولیه بی کیفیت وجود دارد و در ضمن در صورت عدم استفاده از مواد با کیفیت در بافت فرش ماشینی 1500 شانه سبب خواهد شد تولید این فرش مطابق انتظار نباشد.

الیاف اکریلیک هیت ست در نخ خاب ، الیاف پنبه در نخ پود و الیاف پلی استر در نخ تار فرش های 1500 شانه بهترین مواد اولیه برای بافت فرش مورد نظر ما هستند.

در مورد قیمت فرش های 1500 شانه هم باید بگوییم که این فرش ها هم اکنون از بالاترین قیمت در بازار برخوردار هستند و برای خرید یک تخته دوازده متری آن باید مبلغی بالاتر از 7 میلیون تومان هزینه کنید که با توجه به ویژگی های منحصر به فرد این فرش، ارزش این هزینه را دارد.